Кои са най-качествените болтове за джанти ?

Кои са най-качествените болтове за джанти ?

Без значение колко бързо може да се движи вашето превозно средство или колко неравен, е теренът по който шофирате, колелата няма да се откъснат от купето, стига болтовете му да се намират в превъзходна форма. Разбира се и да са затегнати много добре. Макар че са сравнително малки компоненти за разлика от другите автомобилни части и елементи, болтовете играят изключително голяма роля във вашето приятно и безопасно шофиране – те плътно се вписват в джантата, за да закрепят успешно, всяко едно от колелата към тяхната ос. За да успеете да ги монтирате, както и демонтирате ще ви са нужни, някои специални инструменти пригодени именно за тази цел. При инсталирането, е нужно да се осигури равномерно разпределение на товара върху съответната монтажна повърхност на колелото. Това е една от причините, поради която може би сте забелязали докато сте в сервиза, че монтьорите не ги затягат по произволен ред. За да се предостави правилното положение на колелото, крепежните елементи ( болтовете) трябва да се затягат абсолютно винаги в специфичен ред. Най-често той е според броя на болтовете на джантата и съответно може да бъде захващане от вида на :

  • Четири-точково
  • Пет- точково
  • Шест- точково

И отново трябва да повторим, че те се изпълняват в зависимост от броя болтове, разполагащи се на колелото. Колкото и нелепо да звучи за някои хора, това трябва да се знае задължително, тъй като отговаря, както за собствената ви безопасност, така и за безопасността на другите участници в движението. Понякога обаче свалянето на тези елементи, е доста сложен процес, имайки в предвид, че през зимните периоди на годината, е възможно те да замръзнат от крайно ниските преобладаващи температури. Друга причина може да бъде поради неправилното затягане. Това може да е учудващо за някои хора, но голяма част от болтовете, ако не и всички те притежават препоръчителни спецификации на въртящ момент, които трябва, задължително от всеки да се спазват. Разбира се, ако все пак желаете да не си навличате, излишни проблеми при демонтажът им. Освен това една от най-честите причини за тяхната смяна се дължи поради ръжда или механична повреда.

Марки и модели

Болтовете за джанти са малки закрепващи автомобилни елементи, които се различават по форма и размер в зависимост от модела на даденото превозно средство. Но обикновено те имат заоблен или заострен край ( наричан седалка). Голяма част от тях се произвеждат предимно от хромирана стомана, което си остава и все още предпочитания материал. Това се дължи заради неговата висока издръжливост. Освен от стомана, някои болтове се произвеждат с помощта на титаниеви или анодизирани алуминиеви пластове материал, които съществуват, като по-леки алтернативи, пригодени за състезателните автомобили. Те се изготвят с цел допълнително да олекотяват колата, за да може да има още по-висока производителност на пистата. Подобно закрепващите елементи по колите, тези малки, но не толкова безобидни части са важна част от тяхната структура, защото поддържат колелата, прикрепени към главината. Едно важно нещо, което трябва да се отбележи е, че има много болтове, които са предназначени само за афтърмаркет джанти. И ако търсите гайки за фабрични колела, тогава трябва да сте сигурни, че купувате правилните размери, за да може всичко да пасне както трябва. Поради това, те трябва да се пазят от повреди, за да може спокойно да се монтират и демонтират без излишна доза предизвикателство. Също така трябва да сме сигурни, че използваме правилния тип болт, който е предназначен  за гумите на конкретното превозно средство, което притежаваме. В зависимост от видовете им ние ги разделяме на няколко на брой.

“Conical” болтове

Тези вероятно са най-често срещаните. Обикновено се използват в много различни видове автомобили и други превозни средства. Те могат да бъдат разпознати по техните конусни седалки. При закупуването на правилни размери няма да имате абсолютно никакви грижи с инсталацията им. conical болтове

“Spherical” болтове

Сферичните също са доста често срещани при повечето автомобили. Въпреки че, те не винаги се наричат така. Определящата характеристика на този тип гайка е, че имат сферична седалка. В горният си край в действителност, те са доста подобни като „Conical” гайките, фактор именно по който, те могат по-лесно да бъдат различавани. spherical болтове

“Mag Seat” болтове

Този вид е малко различен и то веднага може да се забележи с какво точно се отличава от другите. Тези болтове имат удължена нишка, която е сравнително удобна поради няколко причини и плоска седалка. В повечето случаи, те вървят в комплект с шайби. Има над 20 различни вида „Mag” гайки, които се предлагат с 20 шайби за всяка една. Приноса на тази шайба е, че ги прави допълнително по-закрепени. Mag seat болтове

“Flat Seat” болтове

Със сигурност ще срещнете в някакъв момент, този тип болт. Те са почти идентични с предходния тип, поради простата причина, че притежават плоска седалка. Това им позволява да влязат плоско срещу всичко, на което са инсталирани. От една страна обаче, това може да направи премахването им малко по-сложно от обикновено, тъй като ще изисква малко умения. Някои хора ги объркват заради приликата им с ‘’Mag Seat” гайките. flat seat болтове

“Extended Thread” болтове

Понякога ще е необходимо да си закупите гайки, които имат удължена нишка. Всъщност дори има много хора, предпочитащи да работят с такъв вид гайка от колкото обикновените. Предимството което те предоставят е, че по-лесно може да бъдат захванати. Като в определени ситуации, това може значително да улесни живота ви поне малко. extended thread болтове

“Tuner Style” болтове

Тези са друг тип, които имат същата по вид седалка, наподобяваща на първите. Това, което ги прави да се отличават от всички останали е, че за тях ще ви е необходим специален ключ. Благодарение на когото, ще можете без проблемно да ги сваляте. Ако ключа не е в комплект с тях, винаги можете да си го закупите отделно. Също така те предразполагат с доста високо качество на изработка. tuner style болтове

“Small Diameter Spline Drive” болтове

Това са и последният вид болтове. Обикновено ще ги срещнете сред много автомобили на Cadillac и Ford. Те често се използват и на афтърмаркет джанти. Разбира се, ще има и известни разлики в тях в зависимост от размера, който ще изберете. Но главно те притежават конусни седалки и шлицови втулки, като подобно на предните отново разполагат със специален ключ. small diameter spline drive болтове

Спецификации на болтовете за джанти

Както споменахме в началото, всички болтове притежават препоръчителни спецификации на въртящ момент, които трябва да се спазват при монтирането им. В противен случай, това би допринесло до превъртането им, което е доста нежелателен процес. Преди да се запознаем с тях, трябва да сме наясно с факта, че размерите на всички болтове, варират различно в зависимост от марката на автомобила. Въпреки че няма универсален размер, за щастие те преобладават около приблизително десет вида:

  • 10 мм х 1.25
  • 12 мм х 1.25
  • 12 мм х 1.25
  • 12 мм х 1.75
  • 14 мм х 1.25
  • 14 мм х 1.50
  • 14 мм х 2.0
  • 7/16“ х 20
  • 1/2“ х 20
  • 9/16“ х 20

След като това вече е ясно може да пристъпим към същинската част. Тези автомобилни компоненти се произвеждат, за да отговарят на размера на резбата от джантата и често биват заострени, увеличавайки сигурността им. Правилните спецификации за затягането им са от изключително важно значение за безопасността и функционалността на автомобила. По принцип в ръководството на превозното средство, трябва да има описание на необходимата спецификацията, която се препоръчва от самият производител. При голяма част от тях се гласи че, ако притежавате джанта на която размерът на болтове, варира между 12х 1.25 мм – 1.5 мм или 7/16“-инча, трябва да извършите между 6 и 9 завъртания, за да достигнете  правилният  въртящ момент. При 14х 1.25 мм – 1.5 мм, между 7 и 9 завъртания. При 1/2“-инча и 9/16“ се извършват по 8 завъртания.

Разновидности

Освен широката гама от видове, които се предлагат по голяма част от пазарите за авточасти, доста хора не оценяват и една друга разновидност на болтовете за джанти. В наши дни повечето автомобили са оборудвани със скъпи лети джанти. Чиято фабрична подмяна, може да излезе доста сурово, но дори и да притежавате стоманени джанти, загубата им няма да е за сметка на колелото, а за причиненото неудобство и щети. Тъй като, е малка вероятността крадците да оставят превозното средство на стойки вместо на пода, ще бъдат причинени доста сериозни повреди. Част от тях мога да бъдат то ауспуха, спирачните ротори, окачването и куп други елементи, което ще доведе освен до закупуване на гуми и до доста скъпо струващи ремонти. Универсалната алтернатива, която може да ви предпази от такива случки, е именно сдобиването с една от разновидностите на болтовете. Която е съответно така наречените секретни болтове- притежаващи ключ с който единствено могат да се премахнат. Най-добрите и надеждните сред тях са точно два вида.

‘’McGard Chrome Cone Seat”

Тези ключалки се произвеждат в САЩ, като са доставчик на над тридесет различни автомобилни линии по целия свят. Специфичното при тях е, че се използва стомана задно със секретно химично вещество, изработено специално от тях. Доста са надеждни, затова ще е нужно нещо извън тази планета, за да може да се премахнат без специалният ключ. mcguard chrome cone seat болтове

“Gorilla Acorn Guard”

Това са вторият вид секретни болтове и може би най-добрите. Те са доста надеждни и за разлика от предният вид, притежават допълнителен бонус за сигурност. Това е външна въртяща се втулка. Която попречва на крадците да успеят да забият стандартен инструмент за отстраняване на гайки от външната му страна. Тази втулка просто ще се върти, без всъщност да отстранява самия болт от гумата. Благодарение на нея автомобила, е в пълна сигурност, освен ако те не се сдобият с ключа разбира се. Препоръчително е също, той да не бъде загубван.

gorilla acorn guard болтове

Необходими инструменти за монтаж/демонтаж

Независимо дали трябва да свалим автомобилната гума, за да я ремонтираме след като е била спукана или да я сложим  обратно, винаги трябва първо да премахнем болтовете на джантата. Важно е тези процеси да се изпълняват безопасно, тъй като може да се нараним. Взимайки няколко предпазни мерки, както и капка търпение, можем безопасно и успешно да свалим гумата без излишни нерви. За постигането на тази цел обаче, са ни нужни няколко на брой важни инструменти. Разбира се първо, ние се нуждаем от крик, чрез който ще повдигнем колата от всяка страна от където ще сваляме гумите. За продължаване на процеса независимо дали е монтаж или демонтаж са ни нужни :

  • Кръстат гаечен ключ
  • Течност против ръжда ( ако евентуално има по болтовете)
  • Гумен чук
  • Вложки

Споменавайки вложките трябва да уточним, че в зависимост от това дали използваме гаечен ключ или тресчотка, ще е необходимо да използвате правилния размер вложка, която се препоръчва от производителя. Най-често срещаните обаче са следните :

  • 17 мм
  • 19 мм (3/4“)
  • 21 мм (13/16“)
  • 22 мм (7/8“)
  • 23 мм

инструменти за монтаж/демонтаж

 

Препоръки

За правилната инсталация на гумата се изиска затягането и закрепването на болтовете, според спецификацията на въртящ момент, отговаряща на марката, модела и годината на конкретният автомобил върху който ще се извършва дадената процедура. Тези спецификации, както вече уточнихме се намират в ръководството на превозното средство и то изрично трябва да се пази и спазва. Освен това правилния въртящ момент изисква ползването на подходящи инструменти. Това ще предотврати прекомерното им затягане и повреждане по външната повърхност. Всяка повреда по тях би оказала лоши последствия, както за гумата, така и за частите, разположени около нея. Също така e препоръчително винаги да се използват правилните размери болтове, които са предписани за конкретната марка автомобил. В противен случай, това би довело до нежелани последици, както и висока опасност не само за самия водач, но и за другите участници в движението. Безопасността тук е главен фактор, зависещ  изцяло от правилния монтаж на болтовете върху джантите. За съжаление обаче, голяма част от днешните шофьори изобщо не обръщат достатъчно внимание на тези малки, но необходими  елементи. Това е притеснителна статистика, тъй като тази некоректност спрямо структурата на колелата, е главната  причина за изключително големия брой пътни инциденти, често завършващи с ужасяващ край. За да се предотврати това, е желателно винаги да се извършва проверка върху резбованите връзки поне веднъж месечно, осъществявайки затягане до стойностите посочени в ръководството.