Кое е по-добре климатик или климатроник ?

Кое е по-добре климатик или климатроник ?

Климатикът е една от най-оценените и предпочитани екстри за автомобилите в днешно време. Докато до преди няколко години обаче неговото наличие наистина се приемаше, като за „екстра“, то днес покупката на превозно средство без наличието на каквото и да е по вид климатична система, е просто немислимо. Климатичните системи са основно и единствено два вида – климатик и климатроник. Когато температурите навън започнат да се покачват, например в края на пролетта, превишавайки се с 27-30°С, климатичната система е основния фактор, осигуряващ подходящ и приятен микроклимат в автомобила. Това съответно, е главна предпоставка за едно наистина комфортно и спокойно пътуване. Освен за комфорта, оптималният микроклимат има изключително важна роля и за може би най-важното нещо, безопасността при шофиране, защото именно тя оказва много сериозно влияние върху водача. Според редица на брой научни изследвания и опити, за най-благоприятната преобладаваща температура в купето се счита между 15-18°С, а съответно влажността е нужно да варира между 30 и 70 %. Тази статистика е посочена по този начин, защото ако при 10-15°С тялото се охлажда, а при 25°С започват първите признаци на физическа умора, то при температури, които са над 30°С реакциите на водача значително ще се забавят, което може да доведе до грешки по време на управлението на автомобила. Също така, климатичната система изпълнява и редица важни функции, за които повечето хора дори не си и дават сметка колко са важни. Тя освен че привежда въздуха до желаната температура, намалява и неговата влажност, като по този начин предпазва стъклата от запотяване. Това се осъществява, посредством благодарение на неговите филтри. Те имат изключително важно значение, както за здравето на водача, така и за това на пътниците във всяко едно превозно средство.

Сравнение между климатичните технологии

Може да звучи доста объркващо за някои хора, но  действително климатика и климатроникът представляват една и съща система, като те се отличават по съвсем малко детайли. Разбира се всяка една от тях притежава своите предимства и недостатъци. Общо казано, те действат по строго определен начин и това е благодарение на два основни компонента. Това са съответно компресорът и компонента, който играе основна роля за охлаждането в автомобилните климатични системи – охлаждащия газ фреон. С други думи по познат като хладилен агент. През деветдесетте години на двайсети век по световните пазари започва да преобладава хладилен агент, който е с означение – R134a. В края на двайсети век обаче се установява, че той е изключително вреден за климата и атмосферата на планетата. И поради това се предприемат действия, забраняващи неговата употреба. Но не след дълго на негово място по пазарите започва да се въвежда ново вещество под добре познатото наименование – R1234yf. Което се използва и до ден днешен. фреонови бутилки

Функция на системата

Преди да започнем със същинската функция и нейното разнищване, е редно първо да се запознаем с компонентите на системата. Те съответно са :

  • Компресор
  • Кондензатор
  • Филтър – осушител/дехидратор
  • Клапан – редуктор
  • Изпарител

  Запалвайки автомобила, първото нещо което правим, е да настроим климатичната система да работи според нашите предпочитания. Като за начало  първото основно нещо, което се случва при стартирането и е, че газът попада в компресора. Там неговото налягане и температура внушително се увеличават. Имайки в предвид компресора, е нужно да споменем, че за да работи правилно и без грешка, той се нуждае периодично, но задължително да бъде смазван. А това се осъществява чрез специално масло, добавено към охлаждащия агент. След като премине през компресора, газът настъпва към така наречения кондензатор – който наподобява на радиатор, но в по-малка версия. Тук трябва да отбележим, че настъпва ключов момент за цялостната система, тъй като се отнема топлината от охлаждащия агент и той променя състоянието си от газ в течност. Следващата точка от процеса е изсушителят, в който успешно се отнема влагата и замърсяванията намиращи се във веществото. Също така около него, е често срещано да бъде монтиран и разширителният вентил. В който пък, налягането се понижава значително много, като не само силно влияе на температурата, намалявайки я, но и на веществото, отново променяйки го от газ в течност. И най-накрая, но не и на последно място, агента навлиза в изпарителя. В него се осъществяват два процеса, при които се отнема голяма част от топлината, преобладаваща вътре в купето и съответно се охлажда въздуха, попадащ след това в така наречените въздуховоди. След това процеса се повтаря отново и отново. Благодарение на тръбопровода намиращ се в автомобила, газът успява да навлезе от изпарителя отново в компресора.

Климатик

Климатика в автомобилите може да се отнесе, като ветеранът в цялата история на климатичната система. Това е така, защото още първите превозни средства, изобретени някога са използвали точно тази система. Въпреки че днес, тя коренно се различава по структура от старите си модели, функцията и не се е променила. Тази система се базира на управление, което се извършва по принцип ръчно. Под ръчно се има в предвид, че ще е нужно постоянно да нагласяте с ръка температурата на въздуха, който навлиза в купето, както и неговия поток и скорост. Ето защо голяма част от старите модели автомобили, разполагат с ръчки за управление, разположени на арматурното табло, чрез които се изпълняват желанията на водача. Колкото и иновативна да е била тази технология преди години, тя има доста недостатъци. Но въпреки това, до ден днешен някои автомобилни производители предлагат своите автомобилите, фабрично пригодени с тази екстра. Едни от основните минуси, които правят тази система толкова неудобна, е именно постоянната нужда от това да се наглася ръчно чрез ръцете на водача. По този начин, той се разсейва значително много от пътната обстановка, като това представлява сериозна опасност, за него и пътниците в превозното средство. От друга страна обаче, това не е единственият минус. Нещо което масово хората не знаят е ,че климатика се влияе от множество външни фактори. Като това могат да бъдат :

  • Скоростта на движение
  • Температурата на въздуха отвън
  • Оборотите на компресора и двигателя

  Системата има определен капацитет на охлаждане, което ще рече, че веднъж щом външният климат повлияе на предназначената температура в купето, тя трябва веднага да се променя ръчно. Това довежда до предпоставка за небезопасно шофиране. система климатик

Климатроник

Климатроникът за разлика от традиционния климатик, е базирана на коренно различна систематика. Тя представлява по-напреднала, компютърна система, която по принцип е автоматизирана. Което ще рече, че веднъж щом желаните параметри бъдат посочени от водача, те се запазват и постоянно се контролират от нея. Въпреки че преди, тази екстра се предлагаше единствено от представителите на луксозните марки автомобили, то днес се забелязва тенденция, че е масово употребявана от средните и ниските класове превозни средства. Разбира се тази популяризация си има и своите основания. Няма как да не отбележим факта, че тази система за разлика от климатика не се влияе по никакъв начин от нищо. Което е забележително и поради това, тя се нарежда сред класациите на задължителните и най-желателни оборудвания във всяка една кола. Предимството на климатроникът е, че той не отвлича вниманието на водача, защото веднъж щом се нагласи на желаната температура, то успява да си я поддържа без да се налага постоянно да бъде променяна. Също така голяма част от новите автомобили, снабдявани с климатроник притежават, така наречените двузонови, тризонови и четиризонови климатични зони. Което на практика означава, че от всяка страна всеки пътник може да нагласи различна температура, според неговите предпочитания. Тази негова способност неимоверно изпреварва климатика, правейки го доста по- практичен. система климатроник

Евентуални проблеми

Не е забавно да останете без климатик в горещия летен ден, особено когато сте на път и се намирате в гореща кола, където температурите скачат бързо. Климатичната система, освен че предоставя комфорт, тя отговаря и до голяма степен за безопасността. Всъщност едно от най-опасните места на които може да бъдете по време на гореща вълна, е вътре в автомобил с неработещ климатик. Това е доста опасно, тъй като температурите могат да достигнат опасни нива, застрашаващи здравето на пътниците. Но преди да се отправите към най-близкият сервиз, е нужно да знаете най-често срещаните проблеми, поради които е възможно климатичната система да не функционира правилно. Те са няколко на брой, като не трябва да бъдат пренебрегвани в никакъв случай :

  • Течащ хладилен агент
  • Запушен кондензатор
  • Счупен кондензатор
  • Електрически неизправности
  • Неизправности по охлаждащите вентилатори
  • Счупен компресор

Защо е важна поддръжката и как се осъществява ?

Подобно на всяка част и климатичната система в автомобила се нуждае от редовна профилактика, за да функционира правилно в топ форма. Особено, ако от нея зависи контролирането на температурата и качеството въздух, вдишван от пътниците. Ето затова, е важно да се прави поне веднъж годишно профилактична дейност. Като това включва цялостно почистване на системата, както и проверка на херметичността и евентуално зареждане с фреон при необходимост. По време на почистването е абсолютно задължително, редовно да се извършва премахване на образувалата се плесен. Във въздуховодите и се събира доста прекомерно количество влага от постоянната употреба на климатика. Което на свой ред образува, благоприятна среда за образуването на най-различни микроорганизми, които могат да се развият доста сериозно, ставайки опасни за здравето и живота на пътниците. За да се избегне риска от най-различни заболявания, шофьорът трябва най-редовно да почиства плесента от системата. И разбира се да я зарежда с фреон. Защо обаче тези две процедури са от толкова важно значение? Това е така, поради факта че по време на експлоатацията на климатичната система, количеството на газта започва да намаля. Което си е нещо напълно  нормално. Именно затова, то освен че трябва да се почиства, трябва и редовно да се допълва до нужното количество. Охлаждащият агент не трябва да бъде допълван единствено от време на време, тъй като това е изключително грешно и вредно за системата.

Кое е по-добре за пътуващите, за деца ?

Обикновено най-често дилемата за избор между двете системи се разрешава и зависи главно от бюджета, който сте подготвили при закупуването на автомобил. Ако все пак решите да си закупувате кола от официален търговски представител, ще забележите, че голяма част от тях се предлагат стандартно само с климатик. Но и с опция за добавяне на климатроник, която понякога достига до малко по-високи суми, зависимост от модела и годината на превозното средство. Разбира се двете системи са от първа необходимост и няма как без тях, но всичко опира до личен избор. По принцип работата с климатик не е никак сложна, но до известна степен представлява неудобство за голяма част от шофьорите. Затова по-добрият избор би бил климатроникът. Това е така, защото от гледна точка на безопасността, тази система се справя отлично, благодарение на своята автоматизация. Също така, тя ще предоставя по-хубав микроклимат, както за пътниците, така и за децата, поддържайки постояно предпочитаната от вас температура, докато навън времето, е ужасно топло или студено. А и да не забравяме, че когато настъпи моментът за продажба на превозното средство, факта че е снабдено с климатроник, ще повиши стойността му, но и веднага би го направило по-привлекателно в очите на евентуално бъдещият нов собственик.