Какво представлява парктроникът?

Какво представлява парктроникът?

Бързото нарастване на населението и пренаселването на градовете често изправя, както младите, така и опитните шофьори пред ситуации за паркиране с недостатъчна или пътна липса на видимост от към задната страна на автомобила им. В подобни ужасяващи ситуации, изключително добър помощник би била камерата за задно виждане – парктроникът, който сигнализира при наближаване на препятствие. Този иновативен паркинг асистент, е една изключителна ефективна система позволяваща да се паркира безопасно, както напред, така и назад и същевременно може да спести доста главоболия с ожулени брони или калници.

Технология на работа

Парктроникът е система с множество предимства, работеща на относително лесен принцип. Състои се от датчици монтирани в задната и предната броня на автомобила (те могат да бъдат и по-отделно също), най-често техният брой варира между – 4, 6, 8 на брой. Чрез сигнали те предават информация за обстановката разполагаща се около тях.

Според разстоянието, което остава между датчика и стената, или автомобила чрез сигналите се образува „пищящ“ звук, който е с различна интензивност. Колкото повече се приближава дадения автомобил към препятствието, разполагащо се на пътната обстановка, толкова по-често започва парктроникът да издава звуков сигнал.

Парктроникът е задължителен компонент за повечето нови автомобили, като големите лимузини и джипове, особено в гъсто населените места – градска обстановка. Малките градски коли могат и без парктроник, тъй като разстоянието между техните габарити е доста малко и при паркиране, е по-лесно за ориентиране. Но ако караме голям джип, препоръчително е да имаме монтирана точно такава система, която да помага при паркиране. При някои от новите модели автомобили, информацията от парктроникът се визуализира на системата им за инфотейнмънт, като някои дори разполагат и с камера улесняваща още повече.

парктроник

Създават ли добър ориентир за шофьора?

Парктроникът обикновено е част от фабричното или опционалното оборудване на повечето съвременни автомобили. То все повече и повече започва да става доста търсен продукт, като на пазара се продават доста различни модели. Най-често срещането притеснение при повечето купувачи от магазините за авточасти, е именно дали то създава достатъчно добър ориентир при паркиране, който да наподобява, както при фабричните, с които са снабдени новите модели автомобили.

Но това изобщо не трябва да представлява обект за притеснение, тъй като това са сензори, които абсолютно винаги засичат предметите, които се разполагат пред или зад тях. Чрез парктроникът шофьорите могат да изпълняват всякакви маневри при паркиране – най-вече на заден ход, без да се притесняват, защото тази система оказва доста голяма помощ.

ориент

 

Марки и видове

Парктроник системата варира около няколко вида. Като съответно едни от най-търсените и надеждни модели на тази система са предимно на марката – BOSCH , ERA и VALEO. Видовете им се разграничават в зависимост от вида на датчика. Като те могат да бъдат с инфрачервени, ултразвукови и електромагнитни датчици. Също така първият вид, които съответно са инфрачервените не се препоръчват, защото са ненадеждни и доста неефективни при дъжд и зацапване и именно поради тази причина не се употребяват толкова много за сравнение с другите два вида.

Характеристика на видовете

Както споменахме, най-често използваните парктроници са – ултразвуковите и електромагнитните. Подобно на всяка една автомобилна част или аксесоар, те си имат своите предимства и недостатъци и затова ще разгледаме обективно всеки един от тях.

Ултразвуков парктроник

Ултразвуковата парктроник система, е изградена от сензори за паркиране, които работят, като излъчват звукови вълни, които са на по-висока честота от обикновените звуци достъпни за улавяне от човек. Тези звукови вълни отскачат от близките обекти, изпращайки сигнала, който са засекли обратно на сензора. Като така сензорът е в състояние да създаде приблизително изображение на заобикалящата го зона, като измерва колко време е необходимо, за да може звуковите вълни да отскочат от засечения близък предмет и обратно.

Това е същият тип техника или по-точно казано ‘‘умение‘‘, което се използва от някои видове бозайници. Като например прилепите и делфините, които използват ултразвука, за да се ориентират из различните райони, които обитават те. Изскачащите звукови вълни може да звучи, като нещо доста объркващо и сложно, но всъщност това е една доста ефективна система, макар и да има някои известни недостатъци. Засечените сигнали от тази система се преобразуват в алармен шум, който започва да  предупреждава шофьора, че е в близост до обект, до който евентуално може да се блъсне.

Предимства

От всички възможни видове парктроници на пазара, ултразвуковите сензори са далеч най-евтините. Като това може да бъде от доста голяма полза, ако искате например да спестите за още някоя автомобилна екстра. Освен това друго основно предимство на ултразвуковите за разлика от другите сензори за паркиране е, че те работят дори, когато колата не се намира в движение. Да, звучи доста странно, но е факт. Те работят, когато автомобила е в застой, което може да бъде от доста голяма полза, ако автомобилът е паркиран на доста тясно място.

Недостатъци

За разлика от другите видове парктроници, ултразвуковите представляват изцяло външен механизъм. Което на практика означава, че за да бъдат поставени трябва да се пробие бронята на автомобила. Това от една страна може да доведе до лесна кражба, тъй като се свалят без проблем или до нежелани козметични забележки, но когато става дума за безопасност често външният вид на автомобила е по-добре да бъде пренебрегнат.

Също така тези сензори не могат да засекат обекти, разполагащи се  отстрани на автомобила, което съответно прави тази част на колата доста уязвима. Но това не е краят, тъй като освен страничните части тези сензори дори не могат и да уловят обекти разположени отзад, които са прекалено тънки или малки. Просто поради причината че звуковите вълни не могат да достигнат до тях и да се върнат обратно.

Електромагнитен парктроник

Електромагнитният сензор за паркиране работи донякъде по същия принцип подобно на ултразвуковият, само че с известни различия. Вместо подобно на него да изпраща звукови вълни, той обгражда целия автомобил в електромагнитно поле. И така всичко което навлезе вътре в това магнитно поле, ще включи сензора, който алармира водача на автомобила за присъствие на обект в близост до него.

Тъй като електромагнитният спектър е много по-чувствителен за разлика от механизма на звуковата вълна, тези сензори са способни да улавят повече неща за разлика от ултразвука. На практика този вид сензор се води изключително ефективен за разлика от другите видове. Поради което е един от най-желаните. Също така може да работи с различен брой датчици, като те варират между – 2, 4, 6, 8.

Предимства

В повечето случаи електромагнитният сензор е по-универсален и превъзхожда доста ултразвуковия. Това превъзходство се поражда именно, поради факта че този сензор работи изцяло вътрешно и създава поле, вместо да се фокусира единствено върху едно конкретно място, подобно на звуковия. Също така този вид парктроник е доста удобен, когато автомобила е снабден с лебедки, тегличи и други външни аксесоари, като те не оказват ефект върху системата и съответно не и пречат.

И може би най-голямото предимство, което те имат е просто, че са много по-добри. И то заради това, че звуковите са неспособни да регистрират обекти, които се разполагат отстрани на автомобила, докато електромагнитния върши работа, и то чудесна, с тази насока.

Недостатъци

Един единствен недостатък поради, който може би повечето хора не прибягват към закупуването на този тип парктроник е именно неговата цена. Те преобладават на предимно доста високи цени, което може да бъде проблем, ако се ограничавате от даден бюджет.

Какъв парктроник да изберем?

Предлагането на различни парктроник системи по магазините за авточасти, е наистина доста богато, затова преди покупката на тази автомобилна екстра, е нужно да сме напълно наясно с начина и на работа и най-вече с вечната дилемата, кой модел да изберем. Препоръчително е да се закупува система с минимум 4 датчика. Поради факта че с по-малко датчици би било малко трудно да се регистрират абсолютно всички обекти около купето на колата.

парктроник

Другото нещо с, което трябва да се съобразим е вида на системата. Както вече научихме, те са два вида – ултразвуков или електромагнитен и също може би най-важното нещо, което трябва да се съобразим е начина им на свързване – с жици или Bluetooth. Но в крайна сметка всичко опира до личен избор.

Преди избора и закупуването на парктроник система е препоръчително да  тестваме няколко от нейните параметри, като това са минималното време за отчитане, обхвата и минималното разстояние, както и изобразяването на засечения обект. Този тест се прави с цел да разберем дали дадената система, е точно тази, която искаме. По отношение на надеждността, повечето системи се представят безупречно, макар че почти всички без изключение се произвеждат в Китай. Но все пак, за да сме сигурни в правилното им отчитане, е добре от време на време да ги проверяваме.

На какви цени са ?

Парктрониците варират на най-разнообразни цени, като в магазините, те често се продават под формата на комплекти или просто датчици. Комплектите представляват целия набор от нужните компоненти, като това включват всичко – датчици, кабели, огледала с вградена камера и дисплей.

 

парктроник

Техните цени варират в зависимост от марката на парктроника. Но често, те са между 40 лв. – 100 лв. , като някои, които са в комплекти дори достигат до над 500 лв. При закупуването само на един единствен датчик цените са малко по-ниски и приемливи, като те варират предимно около 13 лв. – 30 лв. Но ако пък все пак решим, че искаме да си закупим фабрична парктроник система, там нещата са малко по-различни и доста солени, като се има в предвид, че те предимно започват с цени вариращи от 100 лв.