Как се свалят и поставят тасове ?

Как се свалят и поставят тасове ?

Автомобилните тасове са добре познатите на всекиго аксесоари, изградени от пластмаса. Те изпълняват редица важни функции, като същевременно покриват и самата стоманена джанта на автомобила изцяло. Придавайки и естетически по-красив вид. По принцип, тасовете освен, че служат за разкрасяване на превозното средство тяхната най-основна роля, е именно защитната им функция.

Те се използват, за да бъде предпазена самата джанта от драскотини, които могат да се получат в много случаи, като най-често това може да бъде поради невнимание при паркиране, камъчета от пътя и много други външни или атмосферни фактори. Освен че предпазват, те имат и голям принос за отстраняването на натрупалите се замърсявания и най-вече на влагата по самата повърхност на колелото.

Те идват в най-различни видове поради, което всеки желаещ ентусиаст има право на голям избор при закупуване. Те са – стандартен тас, тас с централни болтове и тас с болтове. Но преди самото закупуване на този доста функционален и практичен автомобилен аксесоар, се задават редица въпроси от повечето хора. Като част от притесненията на повечето нови шофьори, е дали е възможно монтирането и демонтирането на тасовете да се осъществи без професионална помощ и безопасно. И най-вече какви инструменти са нужни. И следователно отговорите на тези въпроси ще проследим последователно с развитието на тази статия.

Можем ли да ги монтираме сами ?

Практически погледнато, монтирането на тасовете върху конкретен автомобил може да изглежда непосилна задача в очите на някои хора. Но истината е, че самият процес не е невъзможно нещо. И съответно всеки може да се справи с това.

Самият процес не отнема повече от 10 минути, като единственото нещо, което е нужно освен задължителните инструменти, е капка търпение и малко сръчност. Също така трябва да се има в предвид, че тасовете са три вида и всеки вид си има свои специфичен начин на монтиране. Но това не трябва да ни притеснява, тъй като тези процеси са изключително лесни.

Какви инструменти са нужни ?

Това може би е един от най-често задаваните въпроси, като освен това, то е и един от най-важните. Тук трябва да се подхожда с изключително внимание, тъй като както споменахме по-горе тасовете варират между три разновидности, които се монтират по еднакъв начин, но с малко различни подробности и детайли. Но цялостно погледнато инструментите, които ще бъдат нужни за инсталацията на този аксесоара са предимно:

  • чифт ръкавици

  • отвертка (дори може и електрическа за по-голямо удобство)

  • гумено чукче

  • крик

  • кръстат гаечен ключ

Как се извършва монтажът и демонтажът на различните модели тасове?

Най-накрая достигаме и до най-дългоочаквания момент, който именно е как протича самият процес на поставяне и премахване на самите автомобилни тасове. Самият процес не е никак сложен и не е нужно кой знае какви умения, за да се изпълни коректно. Както споменахме, автомобилните тасове са три вида затова ще разгледаме обективно всеки един от тях.

Стандартен тас

Стандартният тас е добре познатият на всекиго, който си е закупувал този вид автомобилен аксесоар. На практика този вид, е един от най-често ползваните.

стандартен тас

Специфичното при него, е че за сигурността си, разчита изцяло на специалната си система за задържане, която е изградена от тел. Процеса на инсталация протича в следните стъпки, като преди това трябва да сме напълно сигурни, че сме избрали правилния размер тасове.

  1. Поставяме тела за задържане на най-горната позиция и се съобразяваме с вентила на гумата преди да започнем да го поставяме.

  2. Налагаме таса на гумата така, че металният обръч на таса да съвпадне с вентила на джантата и съвсем леко натискаме целия тас.

  3. Притискаме таса внимателно, докато не пасне перфектно, като за помощ използваме гуменото чукче, с което удряме по най-горния край на таса.

  4. Тестваме таса, за да се уверим, че е изправно затегнат, защото в противен случай, ако е евентуално разхлабен това би довело до загубване при движение.

Демонтирането на стандартният тас, е също толкова лесно колкото и самата инсталация. То отново протича в няколко на брой стъпки, като те са следните:

  • Трябва да сме паркирали автомобила на равна повърхност, както и гумата да се намира в нормално положение, за да не се изкриви таса при сваляне, което се случва, ако го правим с навъртян волан. Това е много често срещана грешка.

  • За да успеем да ги свалим без да ги счупваме, не ги издърпваме хаотично с ръце. Тук влиза в сила отвертката и то по-точно правата отвертка, тъй като ние я пъхваме зад таса с цел да го разхлабим и едновременно съвсем леко издърпваме с ръка.

Тас с централен болт

Този вид тас е напълно идентичен, като стандартният, но единственото нещо, което го различава от него е, че в средата има болт, който обикновено, е прикрит с капачка. Процесът на инсталация отново е изключително лесен и факта, че има един детайл по-различен от стандартният вид тас не трябва изобщо да ни притеснява.

тас с централен болт

Също така специфичното тук е, че нямаме тел за задържане подобно на стандартния тас, а за сметка на това централният болт се грижи за сигурността като придържа самия тас.

  1. Както обикновено трябва първо да изберем правилния размер тас, за да пасне идеално на гумата.

  2. Налагаме таса на гумата ,така че да съвпадне с вентила на джантата и завиваме с ръка леко централния болт.

  3. След това взимаме отвертка, с която завиваме болта плътно, като същевременно с другата ръка придържаме таса.

  4. След като сме завили болта и всичко изглежда стабилно при тестването, може да сложим самата капачка прикриваща болта.

 

Демонтирането на този вид тас, е също толкова лесно колкото и монтажът. Процесът отново протича в няколко на брой стъпки:

  • Автомобилът трябва да се намира на равна повърхност, преди да започне самото сваляне на таса.

  • Премахваме капачката, прикриваща централния болт и го развиваме с помощта на отвертка.

  • След като сме го премахнали, може съвсем спокойно да свалим таса от гумата.

Тас с болтове

Този вид тас е един от нетипичните, тъй като не е толкова често употребяван, но въпреки това има хора, които предпочитат този пред другите. Този модел тас грабва повечето хора, с факта че изглежда много по-добре и сигурността му е изключително висока.

tas

Нещото, което го различава от всички останали, е че при него нямаме тел за задържане и болтовете са пластмасови, като те се поставят просто на самите стоманени болтове на джантата и действат като илюзия.

Процесът на инсталация се осъществява в няколко на брой стъпки:

  1. Първото най-важно нещо, е да повдигнем автомобила с крик. Това се прави от всяка страна, където ще се поставя таса.

  2. След това трябва съвсем леко да разхлабим болтовете на джантата, като използваме кръстат гаечен ключ.

  3. След като сме ги разхлабили налагаме таса на гумата. Болтовете на джантата трябва да влязат без проблем в пространството на таса, като същевременно гледаме и вентила да съвпадне правилно.

  4.  Започваме да затягаме болтовете обратно, използвайки гаечния ключ.

  5. След като сме затегнали всичко, поставяме пластмасовите болтчета върху самите болтове на джантата и отново ги затягаме, но този път с ръка.

Демонтирането на този вид тас също се осъществява изключително лесно в няколко на брой стъпки:

  • Отново повдигаме автомобила на крик.

  • Премахваме пластмасовите болтчета, които прикриват самите болтове на джантата. Може да използваме кръстат гаечен ключ, ако са прекалено стегнати.

  • След това разхлабваме леко болтовете до такава степен, че да премахнем таса безопасно без да падне самата гума на автомобила.

  • Затягаме обратно болтовете на джантата, след като сме премахнали таса.

За какво да внимаваме и възможни повреди

Въпреки че инсталацията на този вид автомобилен аксесоар на пръв поглед изглежда доста лесно и безобидно, има някои общи условия за спазване. Нещата, за които ние трябва да бъдем внимателни, когато го монтираме или демонтираме, за да не се стига до евентуално повреждане на таса. Тъй като тасовете са три вида отново ще разгледаме обективно грешките, които се допускат при инсталацията на всеки един от тях:

  • При Стандартния тас често се срещат две грешки. Първата е, че повечето хора не се съобразяват с местоположението на вентила, като така те поставят таса и ако имат нужда да увеличат налягането в своята гума, те трябва да го разглобят. Другият вид грешка, е при използването на гуменото чукче при монтажа. Повечето хора започват да удрят хаотично вместо по горния край на таса, което е доста грешно, тъй като това може да го счупи, поради факта че все пак таса е пластмасов и лесно би се повредил от силни удари.

 

  • При Тас с централен болт най-често срещаната грешка е, че при свалянето на болта повечето хора не го оставят на безопасно място и това довежда до загубата му. И след като това бъде загубено се налага да се закупят нови тасове, тъй като болта винаги върви комплект с тях. Освен това трябва доста да се внимава при монтажа и по-точно при затягането на болта, тъй като ако бъде затегнат доста повече това би довело до превъртане на болта и неспособност да бъде свален, ако се наложи.

 

 

  • При Тас с болтове една от най-често срещаните грешки при монтажа, е че повечето хора не затягат достатъчно добре самият тас, след като бъде сложен на гумата. Това може да изиграе лоша шега, тъй като при движение има доста голяма вероятност да изхвърчи от автомобила и да нанесе доста поражения на участниците в движението зад вас.

 

И в крайна сметка, като заключение може да добавим, че автомобилните тасове са един уникален автомобилен аксесоар, който силно се препоръчва на всеки шофьор  намиращ стоманените си джанти за скучни. Но колкото и лесно да звучи инсталацията на даден вид тас върху различните модели автомобили, въпреки всичко трябва да се отнасяме с доста внимание все пак към този процес, тъй като може да доведе до нежелани последици.