Какво представлява картера на автомобила?

Какво представлява картера на автомобила?

Двигателят на автомобила е една доста сложна функционираща машина, която има многобройни движещи се части, подложени на сравнително силен стрес. В крайна сметка двигателят е това, което възпроизвежда и осигурява силата нужна за осъществяването на транспорта на колата по магистралата. От своя страна, за да изпълнява тази функция правилно, той се нуждае от масло, което да се складира някъде и естествено редовно да се сменя.

Повечето шофьори вероятно знаят, колко е необходима редовната смяна на двигателното масло, за да се поддържа здравословното състояние на превозното средство на оптимални нива. Това, което не винаги се обяснява и повечето хора не знаят, е каква е целта на самото масло. То служи за няколко цели, но основно се използва за смазка, както на двигателя, така и на някои други части. Ако някога сте докосвали масло с ръцете си, ще разберете защо той действа толкова добре, като смазка, за да поддържа безпроблемно движение на всички механични части.

Освен за смазваща функция, то се използва и за почистваща, където се представя отново блестящо. Тъй като маслото се филтрира през двигателя, успява да предотвратява натрупването на отпадъци във вътрешността му и го поддържа естествено чист, транспортирайки остатъците до масления филтър. Също така мястото, където се складира е съответно в картера на колата. Заедно със смазващата течност, те вървят ръка за ръка, като са изключително важни за цялостното функциониране на автомобила.

С времето всяко масло независимо в кой автомобилен компонент се намира, губи своята ефективност и съответно остарява. Когато този момент настъпи, е обезателно нужно да се подмени с ново. Ако колата не получи необходимите грижи, отпадъците могат да се натрупат сравнително бързо в старото масло и по този начин биха навредили сериозно на двигателя. От друга страна пък картера е част, която трябва да бъде предпазена възможно най-много от удари. Тъй като при такива инциденти не само маслото би довело до доста скъпо струващи ремонти и загуба на пари.

Същност

Ако някога сте се чудили, къде точно остава маслото, когато колата се намира в покой, то отговора е именно в картера. Тази автомобилна част е от изключително важно значение за правилното функциониране на двигателя. Разделя се съответно на горна и долна част, като долната част отговаря именно за маслото.

Без неговото наличие, би било доста непрактично и действително невъзможно да се осъществява приятна работа на превозното средство, тъй като ще е нужно непрекъснато да се долива. Това е така, защото веднъж щом маслото премине през двигателния сектор, то трябва някъде да се съхрани. А когато картера липсва, всичко би се похабило на пътя.

Обикновено те са изградени от най-разнообразни материали, като най-често са от стоманени или алуминиеви отделения във формата на купа, разполагащи се в най-долната част на двигателя. Също така те са предназначени да задържат от четири до шест четвърти масло в зависимост от вида двигател.  Интересен факт е, че за разлика от другите автомобилни компоненти, картера предразполага за една безпроблемна и лесна поддръжка.

същност на картера

 

Функция

Тяхната функция е изключително лесна, но същевременно доста сериозна. Обикновено, когато двигателят е в покой, картера е тази част, която събира маслото, докато то тече надолу. С други думи основната функция, която извършва е да служи като резервоар. Моторното масло пък се използва за смазване, охлаждане и почистване на двигателите с вътрешно горене.

Както споменахме по-горе, когато дойде време за редовната профилактична смяна, картера предразполага всеки собственик на автомобил за извършването на една безпроблемна поддръжка. Това се дължи благодарение на една специална пробка, която при премахването си, позволява на старото масло да изтече от съда. По този начин може да се извърши редовната му смяна. След това пробката се завива на мястото си, като същевременно се долива и новото масло.

източване на масло от картера

 

Как се осъществява процесът на монтиране/демонтиране ?

Различните видове двигатели се състоят от различни по тип картери. Въпреки това всички те се монтират и демонтират по един и същи принцип. Този процес се осъществява сравнително лесно, разбира се с използването на правилния набор инструменти. За да разгледаме и разберем по обективно, как протичат тези процеси, е редно първо да започнем с разглобяването му.

Ако евентуално се образува повреда по картера, получена в следствие на удар, е наложително той да бъде заменен възможно най-скоро, тъй като отлагането може да доведе до нежелани и скъпо струващи последици. Процесът на демонтиране се осъществява в няколко на брой стъпки:

  1. Като за начало е нужно автомобила да е с вдигната ръчна спирачка. След това използвайки два крика, трябва да се издигне предницата му. Когато това е готово, е нужно маслото, намиращо се в картера, предварително да се източи в пластмасов съд преди да започне да се разглобява.

  2. След като маслото е източено премахвате филтъра му. Той може да бъде премахнат преди самото източване на маслото, но по този начин се гарантира, че всички мръсотии, както и тези в него предварително ще изтекат. После трябва да премахнем датчика намиращ се отдолу. Този датчик следи за състоянието и количеството масло намиращо се в картера. За премахването му не са нужни никакви инструменти, тъй като може да се откачи просто с ръце.

  3. След това трябва да се развият самите болтове, които придържат картера. Това се осъществява, използвайки тресчотка с предназначените вложки. Но преди това е важно да се обърне внимание, дали около него не се разполагат и други закрепващи елементи, които е нужно да се свалят първоначално и то с помощта на гаечен ключ.

  4. Когато всичко е развито следващото нещо, което трябва да направите, е просто да го свалите. Но ако обаче изпитвате трудности може да използвате гумен чук, с който да удряте съвсем леко отстрани, за да освободите картера от двигателя.

  5. И при финалната стъпка, когато вече всичко е свалено, ще забележите че има остатъци от уплътнение или силикон, които е желателно да бъдат премахнати чрез стъргало, като се внимава да не се повреди монтажната повърхност.

 

Процесът на монтиране е също толкова лесен, колкото е и демонтирането. За да се осъществи правилно, обикновено се следват няколко на брой стъпки :

  1. Като за начало след като разопаковате новият картер, е нужно върху него да се нанесе и нова гарнитура, ако естествено той не е снабден с нея предварително.

  2. След това го налагате върху монтажната повърхност, като го натискате с ръка, за да може докато завивате гайките му да успее да се захване правилно.

  3. След като сте завили гайките идва ред на това да завиете и другите закрепващи елементи, ако разбира се имате такива.

  4. И в края на процеса е нужно да поставите датчика обратно на мястото му. Също така от изключително важно значение е преди да запалим автомобила да се уверим напълно, че сме сложили и ново масло. Тъй като тази грешка може да доведе до доста сериозни проблеми.

Нужни инструменти

Въпреки че процесите на сглобяване и разглобяване на картера изглеждат сравнително леки и лесни, това не трябва да ви успокоява. За да може да ги извършите правилно и без никакви проблеми, ще имате нужда от правилния набор инструменти. В противен случай, ако не използвате предназначените помощни средства, сте сериозно застрашени от това да повредите някои от изключително важните компоненти, разположени под двигателя. Разбира се, никой не иска това.

Съответно, за да се справите идеално ще са ви нужни следните няколко по вид инструменти :

  • Автомобилни крикове (2х)

  • Пластмасов съд

  • Уплътнения / силикон / гарнитура

  • Стъргало

  • Гаечен ключ

  • Тресчотка с удължители

  • Вложки

  • Гумен чук

Можем ли сами или е нужен специалист?

В голям процент от случаите ремонтирането на картера може да се извърши, както от монтьор, така и от обикновен човек.  Това е така, защото процесът не изисква никакви сериозни познания и е сравнително лесен за изпълнение. Единственото нещо от което ще се нуждаете, е както вече споменахме правилния набор от инструменти и капка търпение.

Но разбира се, всичко опира до въпрос на избор. Ако все пак не разполагате с времето, което е нужно да отделите или се притеснявате от факта, че никога не сте ремонтирали, своя автомобил самостоятелно, е желателно да го заведете в сервиз.

Още една от причините, поради които е препоръчително да заведете автомобила си в сервиз, зависи до голяма степен от неговата структурата. Това е така, защото някои видове превозни средства имат по-улеснен достъп до картера за разлика от други.  И в този случай, ако някои части се изпречват и не ви позволяват да го свалите без излишни затруднения, е наложително да посетите сервиз.

посещаване на сервиз за обслужване/смяна на картера

Марки и модели

Ако вашият картер има някакви признаци на повреда, като например спонтанни течове или просто е корозирал с течение на времето, заместването му с адекватна алтернатива, която притежава същите качества и спецификации би било един наистина чудесен избор. Както вече казахме различните типове двигатели, притежават различни видове картери. Но това не означава, че те не са съвместими един с друг.

С други думи, ако планирате да подобрите значително производителността на превозното си средство е редно първо да започнете с цялостно модернизиране на маслената система. Това включва подмяна на фабричната масло обработващата система, маслената помпа, филтъра, байпас системата и разбира се самият картер.

Различните видове афтърмаркет картери значително подобряват автомобила за разлика от обикновените такива. Със своя специфичен дизайн, те осигуряват по-добър маслен контрол, по-голяма издръжливост и добавят още повече конски сили за двигателя. Преди да прибегнете към закупуването на какъвто и да е по вид картер, трябва първо да се запознаете с различните модели.

Основно те са два вида – сух и мокър картер. Мокрият картер е добре познат на всекиго, тъй като почти всички стандартни автомобили са снабдени с него. А сухият е типичният картер, който се инсталирани, на голяма част от спортните и високопроизводителните автомобили. Той е специално пригоден за шофиране по писта и се отличава с това, че е сравнително плитък.

Това е така, защото неговата цел е да неутрализира плискането и движението на маслото, породено от различни маневри, като го събира в специално пространство, което не позволява на двигателя да остане без масло. За разлика от мокрия, той е имунизиран от рязко спиране, продължително ускорение и висока скорост. Гравитационни аномалии, които са в голям недостатък, защото по този начин маслото може да се събира в единия край на картера, предразполагайки помпата и двигателят да останат на сухо. Което ще доведе до нежелани и тежки последици.

сух картер използван при спортните автомобили 

Препоръки

Повечето картери предлагани по различните магазини за авточасти са направени от метал, което ги прави изключително здрави и издръжливи. В идеалния случай, те трябва да издържат толкова дълго, колкото и двигателя на съответното превозно средство. Но за съжаление, поради всекидневните опасности по пътищата, пред които се изправят шофьорите, е сравнително трудно да предпазим картера от нараняване. Всякаква повреда по него би допринесла за много лоши последици свързани с двигателя. Най-често повредите се причиняват при неправилното или прекалено бързото преминаване през дупки и други обекти.

Освен от външни наранявания, двигателят може и да страда от вътрешни повреди. Като до голяма степен това зависи от поддържането на оптимално ниво масло в картера. Затова е препоръчително да се отнасяме с изключително внимание, както докато шофираме, така и при редовната поддръжка на автомобила. Все пак маслото е жизнената сила на колата и е важно да се сменя на нормални интервали, както и да се поддържа неговото ниво в съда.

препоръка да се избягват дупки засягащи картера на автомобила