Какви са изискванията за дневни светлини ?

Какви са изискванията за дневни светлини ?

В неутолимият си стремеж за по-безопасни пътища, големите автомобилни компании из целия свят непрекъснато въвеждат все повече и повече нови технологии. Те ги прилагат в съвременните си превозни средства, както и в бъдещите си дизайни с цел, за да попречат на хората да си навреждат един с друг. Стъпка която обективно погледнато, допринася за една невиждана досега революция в автомобилната индустрия.

Със същото темпо обаче, се развиват и законодателите, които непрекъснато въвеждат нови правила свързани с тях, за да определят, кои иновативни технологии ще отговарят най-удачно на безопасността по време на движение. Повечето от тези наредби биват неодобрявани от обществото. Но в крайна сметка в голяма част от държавите, които са членки на Европейския съюз, както и от другите краища на света бива приет закона, който разпорежда, че всички автомобили без изключение, трябва да притежават дневни светлини. По често срещани, като DRL светлини.

Дневните светлини могат да бъдат описани, като сравнително нова характеристика, която е инсталирана на превозните средства. Повечето нови автомобили са предварително снабдени с тях, но разбира се това означава, че дори и вашето да няма такъв тип осветление, винаги може да го приложите спокойно. Те се инсталират по двойки в предната част на автомобила и излъчват бяла светлина.

Принципът им е да служат, като обезопасяващо устройство по време на шофиране през деня. Това е така, защото основната им цел е да подобрят видимостта на колата през светлата част от денонощието. Въпреки че голяма част от шофьорите са против това правило, според различни изследователски проучвания е доказано, че тези видове лампи все повече играят основна роля в предотвратяването на пътни инциденти през деня.

Закон за движението по пътищата

Законите са незаменима част от политиката на всяка една държава, независимо от това къде тя се разполага по земното кълбо.  Те се изготвят с цел, защото са необходими и съответно трябва винаги да се спазват без да се нарушават. Законът може да бъде определен, като „ съвкупност от правила за действие или поведение, предписани от контролиращ орган и имащи обвързваща правна сила.

С други думи това, което трябва да се спазва и следва от гражданите с възможност за полагане на санкции или правни последици, е закон. Въпреки че има за цел да защити основните права и свободи на гражданите, на която и да е държава, правната им система и законите не винаги са лесно разбираеми от обикновения гражданин. Но това не трябва да представлява фактор, тъй като е препоръчително, всеки един гражданин да бъде запознат с тях.

Един от най-важните закони с който всеки трябва да бъде запознат, е именно закона за движението по пътищата. Всяка една държава е с различни изисквания към него, но главно в този случай за България, те са описани в Чл.5. който гласи че :

Всички шофьори, на каквито и да са по вид пътни превозни средства са длъжни – да управляват, съобразно правилата, да бъдат внимателни и предпазливи към другите участници, особено към пешеходците и да спазват нормите за шум. Освен това докато те управляват не трябва да затрудняват движението по пътя и да не извършват внезапни маневри.

И може би последното нещо, което се забелязва, че масово не се изпълнява правилно е това, че всеки водач е задължен да притежава свидетелство за управление на конкретната категория, както и регистрация, и никога да не е с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 докато шофира. Същото се отнася и за употребата на наркотични вещества.

закон за движението по пътищата

Какво представляват дневните светлини ?

Дневните светлини са сравнително нова технология, функционираща безупречно при повечето автомобили. Разполагат се обикновено в предната част на превозното средство, като са две на брой. За разлика от фаровете, те са сравнително по-слаби и не осветяват пътя напред подобно на тях.

Целта им е да увеличат видимостта на дадената кола, която е снабдена с тях, така че другите шофьори, участващи в движението да могат да я виждат и забелязват по-лесно. През нощта фаровете и задните светлини са включени, за да може шофьорите да бъдат разпознати. През деня обаче голяма част от тях не ги използват, което води до предпоставка да не бъдат лесно забелязани от другите участници. И естествено това кратко невнимание, често води до доста тежки последици.

Веднъж активирани, DRL светлините са напълно автоматични и работят без необходима намеса от страна на водача. Обикновено те се включват, когато колата бъде запалена, но някои автомобилни производители, например – Subaru, са ги разработили по такъв начин, че да се активират само когато включите на скорост.

Когато фаровете бъдат активирани от водача или автоматично от самата система на автомобила, дневните светлини могат да останат включени или просто да се изключат. Това е така, защото както казахме те не осветяват нищо и някои хора ги оставят просто за естетически цели. Тези иновативни придобивки имат сравнително лесна функция, а причините, поради които се използват, е трудно да се аргументират.  Всъщност дори има и анти-DRL групи, които са твърде против тях. Основният аргумент, който изтъкват, е че просто те не са ефективни и крайно ненужни, за да бъдат задължени със закон.

Между другото интересен факт е, че някои автомобилни компании са се вслушали в голяма част тези групи и са решили да направят, своите дневни светлини с възможност да бъдат деактивирани по всяко време. Функция която удовлетворява всички.

Ако обаче при вашият автомобил, който не е снабден с тази хитра функция, забележите че една или две от DRL светлините ви започнат да отказват, е редно да проверите състоянието на крушката. Тъй като има вероятност да е настъпила повреда.  Преди да се отдадете в процеса на отстраняване на неизправностите, препоръчително е да направите бърз преглед на ръководството на автомобила, за да не се окаже, че те просто са били в изключено положение. Скромен съвет, който ще ви спести доста време и ненужни нерви.

дневни светлини

Защо се изискват и от кога ?

Въведени като мярка за безопасност през далечната 1970 година на миналия век, дневните светлини са увеличили своята популярност от тогава значително много. Въпреки това, тяхната популярност и практичност са били една сериозно оспорвана тема в продължение на дълги десетилетия наред.

Първоначално са били предназначени единствено за страни, които са били разположени по на север, където дневната светлина е била много по-оскъдна и не толкова продължителна, особено през зимните периоди от годината. В такъв случай естествено, те са придобивали много повече смисъл и са били широко използвани от страни като Швеция, Норвегия, Исландия, Дания и Канада.

Също така те са едни от първите страни в света, които са изисквали задължителното използване на DRL светлините за всички превозни средства. Това се е наложило, защото според редица научни проучвания, проведени от тяхна страна през 70-те години, показват, че добавянето и продължителното използване на тези иновативни светлини, допринасят за понижение в злополуките, случващи се през светлата част от деня.

В други страни обаче тези светлини не са били толкова харесвани и наложителното им прилагане е довело да масово недоволство от страна на населението. Една такава страна например е Америка. Дори за известно време, няколко американски щата забраниха използването им изцяло. Но въпреки това през 90-те години, всеизвестният и масов автомобилен производител GM настоява, дневните светлини да бъдат инсталирани на всички негови автомобили. Това от своя страна бива посрещнато с голяма съпротива, но в крайна сметка нововъведените правителствени разпоредби, позволиха за въвеждането им, като ги правят абсолютно задължителни за всички превозни средства, движещите се по пътищата на САЩ.

Подобни смесени реакции не са били характерни единствено за Северна Америка, но и за голяма част от страните, които са членки на Европейския съюз. В това число влиза и България. Като съответно през 2011 година в Европейския съюз (ЕС) бива приет и влиза в сила закон, който гласи, че всички нови превозни средства са длъжни да бъдат снабдени с дневни светлини и да използват къси светлини през светлата част на деня. Поради причината, че въвеждането на тази мярка ще допринесе за спад в пътните инциденти.

изискване за дневни и къси светлини

Технически изисквания

Ако не притежавате последен модел автомобил, който предварително да е снабден с дневни светлини, е препоръчително да си закупите отделно свои. Също така преди изобщо да сте посетили магазина е важно да знаете, които са техническите изисквания свързани с тях. В противен случай бихте си допринесли доста неприятности, ако бъдете спрени от органите на реда. Тези изисквания са подробно описани в законовите наредби на всяка една държава, като те са в свободен достъп до всеки гражданин.

Конкретно за България, тъй като е част от ЕС този закон действа с пълна сила. Според Чл.17 Техническите изисквания за дневните светлини са описани в Правило № 87 на ИКЕ/ООН в точка 2, 6 до 11. Съответно в зависимост от това се делят на няколко подточки, според което се гласи следното:

Подточка 2.1. (отговаряща на правило за ОПРЕДЕЛЕНИЯ) – Дневните светлини се считат и означават като светлини, когато са насочени по посоката на движението с цел да направят съответното превозното средство по-лесно забележимо при управление през деня.

Подточка 6.1. ( отговаряща на правило за ОБЩИ ИЗИСКВАНИЯ) – Светлините за движение през деня трябва да бъдат проектирани по строго определен начин, така че по време на  нормалната им експлоатация и естествено вибрациите, на които са постоянно подложени, те да успеят да продължат да работят задоволително, запазвайки своите характерни черти.

До тук нещата изглеждат видно ясни, но това не е съвсем краят. Друго нещо, което трябва да се има в предвид е при случаите на добавяне на модулите на светлинния източник и заменяемата нажежаема лампа(и), като трябва да се следват следните законови изисквания, описани отново в правило № 87. Като те са:

Подточка 6.4.1 и 6.4.2 – Конструкцията на модулите съответно трябва да бъде такава, че дори в пълна тъмнина те да не могат да бъдат инсталирани в друго положение освен в правилното. Също така трябва да бъдат защитени срещу вмешателство. А относно нажежаемата лампа, правилото е напълно еднакво.

И последното изискване, което е от изключителна важност и трябва да се спазва на всяка цена е правилото за интензитета на светлината, както и нейният цвят. За съжаление обаче, не винаги то се спазва от редица шофьори, което довежда до сериозни предпоставки, както за ПТП така и за сериозни наказателни постановления.

Подточка 7.1. ( отговаряща за ИНТЕНЗИТЕТА НА СВЕТЛИНАТА) – Този интензитет, който е излъчван от всеки фар, трябва да бъде не по-малко от 400  cd по базовата си ос. А извън нея да не превишава повече от 1200 cd във всяко направление, в което е видимо.

Подточка 9 (отговаряща за ЦВЕТА НА СВЕТЛИНАТА) – Излъчваната светлина винаги трябва да бъде бяла без изключения.

законови технически изисквания

Защитени ли сме наистина докато ги използваме ?

Въпреки че дневните светлини имат за цел да направят пътя, по който се движим много по-безопасен от обикновено за всички шофьори и пешеходци, има много критици, които твърдят, че всъщност се осъществява точно обратното. Най-голямото притеснение за много от водачите е относно яркостта на DRL светлините. Интересното обаче, е че абсолютно всяка страна си има свои определени регулации свързано с това, но някои хора смятат, че тези стандарти са твърде високи. И поради това те са значително по ярки дори от самите фарове на автомобилите.

Тази яркост е опасна, тъй като може да заслепи другите участници в движението. На теория дневните светлини за разлика от стандартните фарове, трябва да са сравнително по затъмнени, но това не винаги е така. Друг фактор, който е притеснителен е, че при по-големите превозни средства, тези осветителни тела са монтирани доста високо. Което означава, че те биха могли да светят директно в очите на водачите на леки коли.

Друг аргумент, който е тежко оспорван е базиран на географско местоположение. Колкото и странно да звучи, редица критици са против използването им, защото просто са ненужни, ако даденото местоположение не е лишено от никаква светлина. В действителност има известна истина в идеята, че DRL не са необходими на определени места. Някои изследвания дори показват, че дневните светлини са три пъти по-ефективни за намаляване на произшествията в скандинавските страни, от колкото например в САЩ. Но все пак няма доказателства, които да показват, че те са вредни по някакъв начин и поради това закона относно тях не се променя.