Как се прави броня за кола ?

Как се прави броня за кола ?

Бронята е една от най-важните части от автомобила. Въпреки че през последните години ролята и се е променила значително. В самото начало на своето производство, функциите им са били предимно свързани с това да предпазват самия автомобил – като това са съответно неговите фарове и други крехки, но важни детайли.

По-късно при модернизирането на превозните средства, броните започват да се правят доста по-здрави, така че да могат да поемат по сериозни удари и да пазят освен детайлите на возилото отпред и отзад, така и пътниците както в купето, така и извън него.

В последните 10-на години обаче, ролята на бронята се променя в полза на аеродинамиката и дизайна на самия автомобил. Като поради това нейната форма е съвсем различна , както и материалите, от които тя се конструира. Обикновено тя е от специална пластмаса, която е куха, лека и изключително мека и еластична.

Заради което при слаб удар и малка деформация, бронята успява да възвърне формата си, но ако се спука или пробие както и счупи, най-често се заменя с нова.

Процес на изработка

Модерните автомобилни брони са изградени от най – разнообразни комбинации от материали. Като например при изработката се инсталира специфично пружиниращо устройство, което абсорбира удари , обикновено това устройство има пълнители с газ, които са монтирани по предната броня на шасито. Това позволява на бронята да поеме леки удари, предпазвайки я от нараняване.

Броните са съответно изградени от пластмаса като същевременно имат подсилващ лост, който е направен от твърди материали като това могат да бъдат алуминий или стомана.

Разглеждайки аспектите на дизайна и обработката на броните, разбираме че те са изключително големи по размер, поради което те се изработват от различни видове техники. Като основно тези техники биват три вида :

  • Шприцоване под налягане ( reaction injection molding – RIM).

  • Раздуване ( blow molding ) – то представлява процес, при който кухите пластмасови части се оформят и могат да се прикрепят една към друга.

  • Ротационно формоване ( BrE molding ) – то представлява процес, който включва загрята куха плесен, която е запълнена с маса от дадения материал и съответно след това се върти много бавно обикновено върху две перпендикулярни оси, карайки омекотения материал да се разпръсне и залепи към стените на отливката.

Разлика между броните на различните марки

Разликата в броните между различните марки автомобили независимо от вида на тяхната каросерия, зависи изцяло от материала, от който е изградена самата броня . Като под внимание могат да се вземат някои дребни, но важни детайли и съответно това могат да бъдат – разликата между стоманата и другите материали, от които се изгражда ; издръжливостта на тези материали и какво влияние биха оказали повечето върху поведението на автомобила.

В световен мащаб, автомобилните компании използват три основни вида брони, които съответно имат своите предимства и недостатъци. Като за начало може да започнем с това, че разликата която може да забележим при различните марки е именно това, че те се различават единствено по визуалност. По-нагоре споменахме, че се произвеждат три основни вида брони, като съответно ще ги представим върху различните модели пикапи.

Фабрични брони

Тези видове брони се инсталират още при самото конструиране на автомобила като те нямат никакви модификации по тях. Обикновено покритието на бронята се състои от минимално количество стомана и алуминий, а самото то е изградено от пластмаса.

Фабричните брони не са конструирани, така че да бъдат оборудвани с различни аксесоари като например лебедки или пък допълнителни светлини. Пример може да дадем с един от доста популярните пикапи из света и най-вече в Америка – Dodge Ram .

Фабрична броня

Алуминиеви брони

Този вид брони са прилично проектирани за по-висшия клас автомобили, като тяхната цел е свързана с предпазване на купето от наранявания, които се причиняват извън пътя или по-известно като Off-road driving. Те са изключително леки, но въпреки това имат своите предимства и недостатъци.

Погледнато от една страна те са изключително издръжливи, тъй като не ръждясват и не се влошават, когато се мокрят или натрупват с кал при шофиране в екстремни неравности. Това е благодарение на материала, от който са изградени, но въпреки това за сметка на неговата лекота е изключително чуплив при удари.

Също така може да добавим, че тази лекота има малко въздействие върху поведението на автомобила и също, че повечето алуминиеви брони се предлагат с монтирани куки и най-различни аксесоари. Пример може да дадем с Ford F250 

Алуминиева броня

Стоманени брони

И накрая, но не и на последно място остава стоманената броня, която е една от най-предпочитаните брони сред повечето собственици на SUV.

Това е така, защото те предоставят на водача изключителна сигурност, тъй като  са забележително здрави и дори по-тежки удари не биха им попречили. Други предимства които те притежават, е че имат предварително пробити дупки за повече аксесоари като например офроуд осветление, лебедки, куки за теглене и др. И също те биват предоставени в най-различни стилови форми, на които могат да се инсталират все повече и повече аксесоари разкрасяващи външния им вид.

Единственото нещо, което може би се посочва като недостатък, е че поради масивността им и тежестта на този вид броня, тя значително афектира поведението на автомобила при управление. Но устойчивостта им компенсира всичко това. Пример отново може да се даде с Ford F250

Стоманена броня

Модели брони

Всички моторни превозни средства се произвеждат оборудвани с най-различни модели брони. Като съответно повечето разновидности могат да се срещнат при джиповете и SUV, тъй като голяма част от леките автомобили се произвеждат единствено със заводски брони. И като това съответно е уточнено, може да добавим, че съществуват 5 вида модели брони, които се отличават сравнително много от стандартните.

Заводска броня

С този вид са оборудвани всички видове автомобили дори и от високо проходимия клас.

заводска броня

Дълбоко падаща броня ( Deep drop Bumper )

Известна още като Cowboy Bumper. Този вид броня се среща обикновено при повечето стари модели джипове и по принцип е съответно хромирана. Поради което тя е доста по издръжлива и здрава. Освен това тези брони имат голям тежкотоварен теглещ капацитет, което означава че могат да теглят значително по-тежки товари.

дълбоко падаща броня

Модифицирана броня (Roll pan Bumper)

Този вид броня обикновено се срещат при джипове и пикапи, които са със модифицирани задни брони. Което съответно означава, че те са били заводски, но при прибавянето на тази модификация, тя успешно прикрива самата броня като и придава визуално по-красив вид.

модифицирана броня

 

Стъпаловидна броня ( Step Bumper )

Този вид броня често се среща при повечето пикапи, микробуси и джипове. Тя  се състои от малък изрез в центъра наподобяващ на стъпало, от където именно произлиза неговото наименование. Тази броня също има отвори за теглич и може да се използва за теглене на леки ремаркета.

стъпаловидна броня

Тръбовидна броня ( Tube Bumper )

Този вид броня е изключително специфичен, тъй като той е предназначен за модела Jeep и най-често се среща при него. Благодарение на формата си той придава допълнителна здравина към самата броня.

тръбовидна броня

Кои са най-сигурни и защо?

Както превозните средства са се развивали през последния предходен век, така и броните са се развивали сравнително доста. Като съответно брони се произвеждат за всеки модел от съвременните автомобили.

Те се монтират отпред и отзад, както споменахме в самото начало и служат за да намалят силата на удара с друга кола или някое друго препятствие при евентуален сблъсък. Уникалността на днешните брони, е че те са незабележими, тъй като стават част от самата каросерия на автомобила. Първите монтирани брони през началото на двадесети век наистина са отговаряли на това име, защото са били от стомана и главната им цел е била да предпазват колата и живота на хората в нея.

Днешните брони обаче се изработват от различни видове пластмаси, които не само предпазват автомобила, но и допринасят за по-голяма аеродинамичност и също така  имат за задача да омекотят удара и по този начин да предпазят участниците в движението. При този вид пластмасови брони, за разлика от стоманените, са защитени сравнително добре не само хората в автомобила, но и другите участници в движението по пътищата, като пешеходци, мотористи и др.

При сблъсък обаче с тях пораженията, които ще нанесат съвременните пластмасови брони, ще бъдат несравнимо по-малки от колкото стоманените. Но пораженията по самите пластмасови брони биха били значителни, тъй като те са изградени от сравнително лек материал, който се поврежда доста по лесно. Това ги прави безпомощни при евентуални повреди причинени от най-различни малки всекидневни неволи по пътищата, с които човек се сблъсква сред които:

  • Камъчета – които прехвърчат от другите превозни средства .

  • Тежки предмети – които неволно се поставят върху капака на автомобила.

  • Времето – то се оказва доста голям фактор (напр. при градушка)

  • Леки инциденти – които могат да се случат например по време на паркиране, което довежда до нежелани козметични промени по броните.

Въпреки всичко това , пластмасовите брони си имат и някои свои плюсове. Като например те имат значително по-ниска цена и предимството, че при по-леки удари, в повечето случаи те не се повреждат и по тях не остават незаличими следи. Но ако все пак , вследствие на удара, се получи вдлъбнатина или резка върху повърхността на бронята, трябва внимателно да проверим дали няма и вътрешни невидими с просто око повреди. Защото те ще намалят ефекта от омекотяване на следващ по-силен удар и така съответно ще се намали значително функцията на бронята да предпазва пътниците в автомобила.

При по-малки повреди на бронята, те могат да се поправят без да се сваля тя от колата, чрез пълнене на вдлъбнатините и последващо боядисване. Но обаче ако повредата е толкова голяма, че трябва да се подмени с нова, то това може да се извърши и дори от опитен любител, защото при повечето автомобили не е никак сложно демонтирането на старата и монтирането на новата броня. Също така при някои модели автомобили се налага да се отстранят фаровете и мигачите, за да се свали съответната броня.

сваляне на броня

 

В заключение :

И в крайна сметка можем да си направим извода, зе иновативните нови брони, които се инсталират на съвременните автомобили имат предимство в това, че при леки удари те не се повреждат значително много за сравнение с по-тежки инциденти, докато старите стоманени брони и в двата случая нанасят доста големи щети. Въпреки това пластмасовите брони си остават по предпочитани от мнозинството шофьори, тъй като сигурността за водача и пътниците вътре и извън него е сравнително по-голяма и също така те са визуално по-красиви .